مطالعات اجتماعی : درس ۱۴ گذراندن اوقات فراغت (ششم ابتدایی)
درس ۱۴ گذراندن اوقات فراغت
۱- اوقات فراغت را تعریف کنید.
انسان ها اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند ، صرف می کنند. به اوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده است اوقات فراغت » می گویند.
۲- منظور از فراغت چه زمانی است ؟
فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکلیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا به فعالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری ، ورزش ف بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم.
۳- برای دانش آموزان چه زمان هایی فرصت خوبی برای انجام فعالیت های دلخواه است ؟
روزهای تعطیل و ایام تعطیلات تابستان
۴- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت به تنهایی می توانید انجام دهید ، مثال بزنید.
بعضی از کارها مانند مطالعه یا حل کردن جدول ، ساختن کاردستی ، پرورش حیوانات یا جمع آوری مجموعه های سنگ ، تمبر و نظایر آن را ممکن است به تنهایی انجام دهیم.
۵- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت می توان به طور گروهی برای آن ها برنامه ریزی کرد ، مثال بزنید.
رفتن به سفرهای زیارتی یا دیدار اقوام یا رفتن به گردشگاه ها با خانواده و دوستان
۶- منظور از در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت چیست ؟
ممکن است در محلّ زندگی ما برخی از امکانات وجود نداشته باشد یا پول کافی برای دسترسی به آن ها نداشته باشیم. در این صورت از روش هایی با امکانات و هزینه ی کم تر استفاده می کنیم.
۷- چند نمونه از شیوه های گذران اوقات فراغت در گذشته را نام ببرید.
شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مراسم زور آزمایی و تیراندازی ف مجالس نقّالی و بازی های گروهی
۸- چند بازی قدیمی را که از گذشته تا کنون در بیش تر نواحی ایران رایج بوده اند ، نام ببرید.
قایم باشک ( قایم موشک) ، نون بیار کباب ببر ، عمو زنجیر باف ، الک و دولک ، بادبادک بازی و طناب بازی
۹- مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید.
کتاب خانه های عمومی ، کتباخانه های مدارس ، سالن های تئاتر و سینما ف نمایشگاه ها بوستان ها ( پارک ها) ، مجموعه های شهر بازی ، ارودگاه ها ، مجتمع های فرهنگی - هنری ، باشگاه ها و سالن های ورزشی ، موزه ها (گنجینه ها ) ، فرهنگ سراها ، نگارخانه ها ، مساجد ( پایگاه های مقاومت بسیج ) ، کتابخانه ی مساجد ، کلاس های آموزشی ، کانون های فرهنگی - هنری )
۱۰- چرا وظیفه داریم از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟
زیرا این مکان ها متعلّق به همه ی مردم هستند.
برای دیدن ادامه مطالعات اجتماعی : درس 14 گذراندن اوقات فراغت (ششم ابتدایی) به ادامه مطلب مراجعه کنید.
۱۱- برخی از مؤسسات و سازمان هایی را که در امور اوقات فراغت فعالیت می کنند ، نام ببرید.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، سازمان دانش آموزی ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، سازمان تربیت بدنی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۱۲- هنگام حضور در ورزشگاه ها چه آداب و مقرراتی را باید رعایت کنیم ؟
برای تهیه بلیت ، نوبت را رعایت کنیم.
از مسخره کردن یک تیم یا هواداران آن خودداری کنیم و فقط تیم مورد علاقه مان را تشویق کنیم.
از اموال عمومی حافظت کنیم.
با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.
با انتظامات یا کارکنان ورزشگاه همکاری کنیم.
۱۳- به هنگام استفاده از بوستان ها ( پارک ها ) چه مقرّراتی را باید رعایت کنیم ؟
روی چمن ها راه نرویم و فقط از پیاده روها استفاده کنیم.
گل ها را نچنیم.
زباله ها را در سطل های مخصوص بریزیم.
۱۴- در گذشته بچه ها بیش تر بازی های . گروهی . انجام می دادند.
۱۵- بازی های بچه ها در گذشته اغلب جنبه های . حرکتی . یا . قدرتی . داشتند.
۱۶- امروزه بازی های . رایانه ای . در بین بچه ها رواج پیدا کرده است.
۱۷- برای استفاده ی بهتر و مفید تر از اوقات فراغت باید . برنامه ریزی . مناسب داشته باشیم.
۱۸- برای پر کردن اوقات فراغت علاوه بر علاقمندی های خودمان . شرایط . و . امکانات . را هم باید در نظر بگیریم.
فعالیت ( ۴)
گفت و گو کنید : به نظر شما استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای ممکن است چه ضرر هایی داشته باشد ؟
از جمله ضررهای استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای :
- نداشتن فرصت برای انجام متعادل دیگر فعّالیت های زندگی
- از دست رفتن فرصت بودن در کنار خانواده و لذّت بردن از گفت و گو با آنها
- پرخاشگری به علّت آموزش خشونت در برخی از بازی ها
- مشکلات جسمانی از جمله ضعف بینایی
- ضعف درسی و .
فعالیت ( ۹) صفحه ی ۷۶
به طور گروهی کاربرگه ی شماره ۱۸ کتاب کار را درباره ی آداب و مقرّرات برخی مکان های عمومی گذران اوقات فراغت ، تکمیل کنید.
کاربرگه ی شماره ی ۱۸
مقرّرات مکان های گذران اوقات فراغت
به طور گروهی هم فکری کنید و چند مورد از مقرّرات استفاده از این مکان ها را بنویسید.
کتابخانه ها و کانون های فرهنگی - هنری
· سکوت را رعایت کنیم.
· در این مکان ها آشغال نریزیم.
· کتاب ها و وسایل را بدون اجازه برنداریم.
· کتاب های امانت گرفته شده را در موعد مقرّر به کتابخانه بازگردانیم.
· از اموال عمومی حفاظت کنیم.
|
سالن های تئاتر و نمایش و سینما
· برای تهیه بلیت ، نوبت را درصف رعایت کنیم.
· با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آنها خارج شویم.
· از خوردن تخمه و پسته خوددداری کنیم.
· بلند حرفت نزنیم و بلند نخندیم .
· از اموال موجود در سالن حفاظت کنیم.
|
موزه های و گنجینه ها
· برای تهیه ی بلیط ، نوبت را رعایت کنیم.
· با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.
· به آثار با ارزش موزه ها دست نزنیم.
· از دویدن در سالن خودداری کنیم.
· در صورت ممنوعیت ، عکس یا فیلم نگیریم.
|
نظر شما در مورد این مطلب چه بود ؟ نظر بزارید.
درباره این سایت